Évtizedek óta tudjuk és saját bőrünkön tapasztaltuk, mennyire rossz hazánk déli régióinak közlekedési infrastruktúrája, többek között közútjaink állapota, valamint a vasúti személy-és teherszállítás is. Miniszterként, korábban pedig államtitkárként ennek az áldatlan állapotnak a fokozatos javítása érdekében is munkálkodom. Most három részben szeretnék beszámolni arról, milyen eredménnyel. Nem a dicsekedés, a célom, hanem polgártársaim naprakész tájékoztatása.
Elsőként a vasúti közlekedést t tekintsük át. Különösen fontosnak tartom, hogy sok esztendős eredménytelen erőfeszítéseinket követően végre valóra válik a vasúti kétnyelvűség. Első lépésként 54 magyar nyelvű és egy ruszin felirat kerül ki a nemzetiségileg vegyesen lakott települések vasúti pályaudvaraira. Méghozzá néhány héten belül. Indítványozzuk a vasúti törvény módosítását, s ha a parlement megszavazza -- erre a kormányprogram kötelezi koalíciós partnreinket --, akkor a vasúti megállók megnevezései is kétnyelvűek lesznek az említett régiókban.
Még államtitkárként jelentős erőfeszítéseket tettem annak érdekében, hogy a RegioJet üzemeltethesse a Komárom és Pozsony személyszállító vonatjáratokat. Sikerrel jártunk, a cseh társaság pedig nagy mértékben növelte utasainak a számát. Előttük az állami vasúttársaság évente csupán legfeljebb 790 ezer utast szállított, a RegioJet tavaly már több mint 2,6 milliót. Az örömbe sajnos, üröm is vegyült, mert bizony hétköznaponként főleg a reggeli, de gyakran a délutáni csúcsforgalomban is áldatlan állapotok alakultak ki. Az utasok teljes joggal panaszkodtak arra, hogy még az állóhelyek is embertelenül túlzsúfoltak. A cseh tulajdonos több pénzt követelt az államtól, mi viszont arra figyelmeztettük őket, hogy nem teljesítik a szerződésben vállalt kötelezettségeiket, hiszen a vállaltnál kevesebb kapacitással üzemeltetik a járataikat. Az igazság kedvéért hozzá kell tennem, hogy meg a tévekénységüket háom vasúti szerencsétlenség nehezítette meg, amelyek következtében a súlyos közlekedési vétséget elkövető kamionosok három szerelvényt alaposan megrongáltak, közülük kettőt teljesen használhatatlanná tettek. Ennek ellenére ragaszkodtunk a szerződés teljesítéséhez amire végre rövidesen sor kerül, mert a RegioJet a csúcsorgalomban az eddiginél több utas kulturált szállítására alkalmas szerevényeket állít be. Tárgyalások zajlanak arról is, hogy a társaság bekapcsolódna a pozsonyi integrált közlekedésbe is, s ha ezek eredményesek lesznek, akkor a vasúti menetjegygel Szlovékia fővárosának társas közlekedését is igénybe vehetnék.Hpsszabb távon szeretnénk elérni,hogy még egy sínpárt fektessenek le Komárom és Pozsony között, kezdetben legalább Dunaszerdahelyig, mert ott egyre nagyobb a teherforgalom is. Elsőként a szükséges hatástanulmányok elkészítését kezdtük el.
Természetesen a más térségekben élők panaszait, indítványait is alaposan kivizsgáljuk. Legtöbb észrevétel a gömöri régióból érkezett, ahol több fontos szárnyvonalat és gyorsvonat-összeköttetést szüntettek meg, tovább csökkentve a munkát keresők esélyeit , illetve az ingázők utazási lehetőségeit. Elsősorban mndkét csoport érdekében szeretnénk mielőbb segíteni őket. Ezért rövidesen növeljük a Pozsonytól Zólyomon és Pelsőcön át közlekedő gyorsvonat-járatok számát, éspedig úgy, hogy a közép-szlovákiai vasútállomáson nem kell majd átszállni, mert másként oldják meg a mozdony cseréjét, ugyanis a vasútvonal egyelőre csak idáig villamosított.
Néhány napon belül az autópályák és elsőrendő utak építéséről,továbbá a dél-szlovákiai elkerülő utak építésének terveiről számolok be.